عدالت اجتماعي

مطالب دیگر:
تحقیق بررسی تاثیر سیستم مدیریت کیفیت جامع بر مدیریت شکایت مشتریان در بانک های دولتیتحقیق عاقبت انسان های مغرورگزارش کارورزی نقش مدیران در پیشبرد اهداف سازمانیتحقیق انتخاب همسر و آیین همسرداریپکیج قانون اساسی کشورهای دنیاتحقیق پژوهش آماری بررسي ميزان رضايت دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد قوچان از اساتيد دانشگاهتحقیق بررسی رابطه بين عزت نفس مديران و اثربخشي آنان در مدارس راهنماييتحقیق سياست‌ هاي شاه عباس اول در رونق تجاري ايرانتحقیق عملكرد اميرخان موصلوی تركمان در دوره صفويهتحقیق تجزیه و تحلیل 4 نرم افزار مخرب (ویروس- تروجان)تحقیق اثربخشی ورزش طراحی‌ شده بر سلامت روان دختران نوجوانتحقیق اخلاق و زندگیپکیج مجموعه مقالات رشته معماری (سری اول)پکیج مجموعه مقالات و جزوات رشته معماری (سری دوم)پکیج مجموعه مقالات و جزوات رشته معماری (سری سوم)تحقیق بررسی رابطه بین مکانیزم های حاکمیت شرکتی با مدیریت سود در شرکت های پذیرفته شده در بورسگزارش کارآموزی انجام امور بیمه ای مرتبط با حسابداری در نمایندگی بیمه پاسارگاد (بیمه عمر و آتیه)تحقیق معماري ساختار و اجزای سيستم اطلاعات بازاریابی محصولات کشاورزیتحقیق ارزيابي استراتژي عملكرد سازمان بيمه ايران با كارت امتيازي متوازن، مطالعه موردی شهرستان سبزوارگزارش آزمایشگاه درس روش های ابزار اندازه گیری
تحقيق عدالت اجتماعي|31019512|ll5
جوینده گرامی در این پست شما فایل با عنوان عدالت اجتماعي را مشاهده می نمایید.

تحقیق
متشکل از 20 صفحه ، در قالب word قابل ويرايش و اماده پرينت

بخشی از محتوا ::
از مفاهيم مقدس و والايي است كه قرآن كريم آن را به عنوان يكي از هدفهاي بعثت انبياء بيان فرموده است. در آية فوق، قرآن با صراحت به برقراري عدل در ميان انسانها اشاره مي‎كند. در اين آيه مي‎فرمايد: «ما فرستادگان خودمان را با دلايل روشن فرستاديم. ميزان، يعني قوانين و مقررات عادلانه، براي چه؟ ليقوم الناس بالقسط، براي اينكه همة افراد بشر به عدالت رفتار كنند و اصل عدالت در ميان بشر برقرار گردد. بنابراين، مسألة برقراري عدالت، آن هم با مقياس بشريت، هدف اصلي و مشترك عمومي همة انبياء بوده است. [1]
استاد شهيد مرتضي مطهري در بحثها و سخنرانيهاي خود بسيار به مفهوم عدالت پرداخته و از اين حيث مي‎توان گفت كه اين مسأله يكي از دغدغه‎هاي فكري ايشان بوده است. براي مثال، ايشان پس از نقل حديثي از اميرالمؤمنين علي(ع) كه حضرت در آن «عدل» را بر «جود» در اجتماع ترجيح داده و به تمثيل زيبايي براي اهميت عدالت در اجتماع مي‎پردازد:
«عدل در اجتماع به منزلة پايه‎هاي ساختمان است و احسان از نظر اجتماع به منزلة رنگ‎آميزي و نقاشي و زينت ساختمان است. اول بايد پايه درست باشد بعد نوبت به زينت و رنگ‎آميزي و نقاشي مي‎رسد. اگر «خانه از پاي‎بست ويران است» ديگر چه فايده كه «خواجه در بند نقش و ايوان» باشد. اما اگر پايه محكم باشد در ساختمان بي‎نقاشي و بي‎رنگ‎آميزي هم مي‎توان زندگي كرد. ممكن است ساختمان فوق‎العاده نقاشي خوبي داشته باشد و ظاهرش جالب باشد، اما چون خراب است يك باران كافي است آن را بر سر اهلش خراب كند.» [2]
از طرف ديگر از نظر استاد مبناي بحث عدالت در اسلام را بايد در خود قرآن كريم جستجو كرد همچنين وي قرآن را علت اصلي حساسيت مسلمانان نسبت به عدل و پرداختن به ‌آن در حوزه‎هاي مختلف اسلامي مي‎داند:
«از نظر ما ريشة اصلي و ريشة ريشه‎هاي طرحهاي علمي و عملي مسأله عدل را در جامعه اسلامي، در درجة اول، در خود قرآن كريم بايد جستجو كرد. قرآن است كه بذر انديشة عدل را در دلها كاشت و آبياري كرد و دغدغة آن را چه از نظر فكري و فلسفي و چه از نظر عملي و اجتماعي در روحها ايجاد كرد.» [3]